RSS

Proceduri legale

12 Feb

Nota: Informatia din acest articol este nu mai este de actualitate. Foarte probabil cerintele din ziua de azi sunt diferite. Fiind plecat din Spania, nu mai am nici interesul nici posibilitatea de a actualiza articolul. Cei care doresc informatii asemanatoare sunt sfatuiti sa se adreseze Consulatului Romaniei din Barcelona.

 

La mutarea in Barcelona sunt cateva proceduri legale esentiale care trebuie urmate. Deoarece imbarligate sunt caile birocratiei spaniole, dupa cum mentionam cu ceva timp in urma, iata in continuare descrierea acestora si ordinea optima de efectuare. Procedurile si documentele mentionate sunt valabile in cazul cetatenilor UE (si a romanilor in particular).

1. Empadroniamiento

Empadroniamiento reprezinta inregistrarea la primaria locala (ayuntamiento). In Barcelona (si in alte orase mari) exista cate un ayuntamiento pentru fiecare cartier. Cel mai sigur e sa ceri informatii de la proprietarul apartamentului unde stai. Pentru efectuarea inregistrarii este nevoie doar de pasaport (sau carte de identitate) si de contractul de inchiriere, toate in original. Daca stai fara contract la altcineva in apartament sau imparti un apartament cu alte persoane si contractul nu e pe numele tau, lucrurile devin ceva mai complicate. In acest caz trebuie luat de la ayuntamiento un formular special – Autorización de Empadronamiento – pe care titularul de contract o va completa, atestand ca locuiesti la adresa mentionata. In plus, mai e nevoie de o fotocopie dupa cartea de identitate sau pasaportul titularului. In cazul meu, a trebuit sa completez acest formular pentru sotia mea – deoarece contractul de inchiriere e pe numele meu.

Cand aveti toate actele necesare, mergeti la ayuntamiento de care apartineti si intreaga procedura se rezolva in 10-15 minute. Veti primi niste certificate – volante de empadroniamiento – care vor fi necesare pentru efectuarea altor proceduri. Acestea sunt valabile 3 luni (din cate tin minte) si nu se permit fotocopii. Partea buna e ca emiterea lor e gratuita, asa ca e bine sa ceri cateva exemplare in plus de la bun inceput.

2. NIE

NIE (Numero de Identificatión de Extranjero) este un fel de CNP spaniol. Te identifica in mod unic pe tine, ca persoana straina, care locuieste in Spania si e necesar pentru aproape orice: ca sa inchei un contract de munca, sa deschizi un cont la banca, sa cumper sau sa vinzi proprietati si multe altele. Practic nu poti face nimic important aici fara un asemenea numar. Pentru a obtine NIE trebuie mers la un Oficina de extranjeros, care, de obicei, sunt arondate la sectiile de politie locala. Pentru Barcelona, acest birou se afla in sediul Directiei Generale de Politie de pe C/ Balmes, 192 si e deschis intre orele 09-14, de luni pana vineri. Pentru alte localitati, fie intrebi la ayuntamiento (cand faci empadroniamiento), fie mergi la biroul mentionat mai sus si vei primi indicatiile necesare.

Pentru obtinerea NIE e nevoie de urmatoarele acte:

  • un formular tipizat – Ex. 16 (PDF) sau direct de la sediul comisariatului
  • cartea de identitate sau pasaportul (original si copie)
  • certificatul de empadroniamiento (e bine de avut: eu am obtinut NIE fara acest certificat, in Barcelona, dar pentru sotia mea, in Castelldefels, mi s-a cerut aceasta hartie.)

Cu aceste acte te prezinti la biroul pentru straini, iei un numar de ordine si astepti sa fii chemat. Daca toate hartiile sunt in regula, vei primi un formular auto-copiant, cu care mergi la cea mai apropiata banca si platesti o taxa de aproximativ 10 euro. Cu dovada de plata te intorci la sectia de politie de unde ai venit, iei alt numar de ordine si, cand iti vine randul, in cateva minute primesti hartia verde care iti deschide portile Spaniei.

3. Inscrierea in sistemul de securitate sociala

Imediat ce ai obtinut NIE, e bine sa mergi la cel mai apropiat birou de securitate sociala, sa te inscrii in sistem. Acest lucru e necesar pentru angajare, inscrierea la medic, somaj si multe altele. Pentru cei ce obtin NIE in Barcelona, la comisariatul de pe Balmes, 192, cel mai apropiat birou de securitate sociala se afla pe Travessera de Gràcia, 117. Pentru alte locatii, cel mai bine e de intrebat la comisariatul de unde obtii NIE.

Actele necesare sunt:

  • certificatul verde NIE (original si copie)
  • cartea de identitate/pasaport (original si copie)

E bine sa ai cateva copii in plus dupa CI si NIE – nu se stie niciodata cand ai nevoie de una. Nu tin minte sa fie nevoie de alt formular – daca este, atunci il vei primi de acolo.

Aceste 3 proceduri sunt cele de care ai neaparata nevoie pentru a trai in Spania. Am sa dedic un articol viitor pentru inscrierea in sistemul de sanatate.

 
10 Comments

Posted by on February 12, 2011 in Viata in Barcelona

 

Tags: , , , ,

10 responses to “Proceduri legale

  1. valentina

    June 2, 2011 at 11:55 am

    Buna Adrian, ma bucur ca am gasit blogul tau, suntem mutati de curand in Barcelona si ne ajuta mult informatiile utile pe care le citim aici.
    Spune-mi, te rog, vrem sa ne facem empatroniamentul si stam intr-un apartament cu alti oameni, ce acete sunt necesare? Mai avem nevoie de contractul in original al inchirieri apartamentului, sau in formularul pe care trebuie sa il completeze detinatorul contractului de inchiriere se scrie si numarul contractului?

    Merci mult!

     
  2. Adrian Sandu

    June 2, 2011 at 10:24 pm

    Buna, Valentina,

    Ma bucur ca iti pot fi de folos. Din cate stiu eu, trebuie sa mearga si titularul de contact cu tot cu contractul in original. Parerea mea e ca e preferabil sa ai mai mult decat e necesar la tine decat mai putin.

    Probabil ca se poate rezolva totul si doar avand contractul, formularul completat pe care l-am mentionat mai sus si copiile dupa actul de identitate sau pasaportul titularului de contract. Dar cu birocratia spaniola nu stii niciodata la ce sa te astepti, asa ca ar fi cel mai bine sa fie si persoana respectiva acolo.

    Mult noroc si bun venit in BCN.

     
  3. Nikole

    October 24, 2012 at 9:07 pm

    Niste informatii extraordinare de bune….iti multumesc pt ele 🙂

     
  4. Lavinia

    February 21, 2014 at 11:43 am

    Buna Adrian, te rog sa ma ajuti cu o informatie.
    Sotul meu e deja in Bcn de doua luni, a obtinut NIE, iar de la firma lui ni s.a spus ca pentru ca eu si fiica mea sa obtinem acest NIE avem nevoie pe linga copie dupa NIE al sotului, pasaport si numarul de securitate sociala si pasapoartele noastre si copii dupa certificatele de casatorie si nastere al fetitei, multilingv. Aceste certificate sint in romana, engleza si franceza, crezi ca trebuie traduse in spaniola sau e suficient? Din cite stiu de la sotul meu, cu engleza nu rezolvi nimic la aceste birouri, e nevoie sa mergi cu cineva vorbitor de spaniola.Tu nu ai mentionat acest lucru, necesitatea certificatelor, probabil e ceva mai nou?

     
  5. Adrian Sandu

    February 25, 2014 at 12:05 am

    Buna Lavinia,

    Noi am folosit direct certificatul de casatorie in varianta noua, multilingva. Nu ne-au cerut sa-l traducem – practic nu-mi amintesc nici o situatie in care sa fi fost nevoit sa traduc vreun act. Pe de alta parte, informatiile mele sunt vechi de cativa ani si pot fi deja depasite.

     
  6. Lavinia

    February 25, 2014 at 9:07 am

    Multumesc mult, am mai cautat informatii si in alte surse si intr-adevar n-am gasit nimic de acte traduse.

     
  7. Madalina

    June 19, 2015 at 4:26 pm

    Buna ziua.am si eu o intrebare.pe internet am gasit ca pt obtinerea NIE este nevoie si de contract de munca.Este o lege noua care impune acest lucru? Si care este perioada minima pt care acest contract ar putea fi facut?multumesc anticipat

     
    • Adrian Sandu

      June 20, 2015 at 5:33 am

      Eu am plecat din Spania in urma cu doi ani si jumatate. Nu mai sunt la curent cu schimbarile legislative. Va recomand sa mai cautati online sau, cel mai bine, sa luati legatura cu ambasada sau unul dintre consulate.

       
  8. ivona barna

    March 14, 2016 at 1:44 pm

    Buna!am o nedumerire…vreau sa FAC Nie fetitei mele,am fost In Balmes si am fost trimisa in Rambla Guipuzcoa… Sa luam cita online…. Aproape imposibil dar am reusit! De unde pot obtine formularul…..???? O sa il primesc si urmeaza alta cita???? Fetita e nascuta In Barcelona!!!!de CE nu am fost primita In Balmes???

     
    • Adrian Sandu

      March 14, 2016 at 7:09 pm

      Buna Ivona,

      Dupa cum am mentionat mai sus, eu nu mai locuiesc in Spania de mai bine de trei ani. Ca atare nu mai sunt la curent cu schimbarile din domeniu. Te sfatuiesc sa contactezi Consulatul din Barcelona sau comunitatea romaneasca locala.

       

Leave a Reply

 
